Pages

Saturday, 13 August 2011

Kerna Asam Lambung

 

 

Bulan puasa ni, pagi lagi mulut dah terasa pahit. Bukan sikit pahitnye tu. Alahai macam tengah hisap Panadol bawah lidah. Nak minum air tak buleh. Kadang-kadang pahit payau tu sampai ke tekak, boleh nak muntah dibuatnye.

Jadi saya pun pergilah mengunjungi bomoh Wak Gugel untuk mencari penawar rasa pahit dalam mulut ni. Dan inilah yang saya dapat.

 

007

Waduh, waduh Bu Dokter, gimana sih? Gue enggak ngerti.

Asam lambung? Mula-mula saya ingat sebab saya ni dulu suka sangat makan asam boi. Bila masa bulan puasa teringat2 pulak rasa asam boi tu kan. Rupanya asam lambung tu asid dalam perut. Dalam banyak-banyak explanation, inilah yang paling semenggah dan barulah saya faham. Tapi pelik jugak setiap kali google pasal apa-apa masalah kesihatan, mesti Dokter Indon yang ada tersenarai. Doktor Mesia tak de pun.

Tapi memang tahun ni puasa agak mencabar bagi saya. Selalu saje tak sihat. Ada masanya menangis jugaklah. Sakitnye lain macam. Bila dah berbuka pun ada masanya tak sihat jugak. Kadang-kadang hanya minum air dan kurma 3 biji. Lepas tu bila dah selesaikan solat semua barulah perlahan-lahan makan nasi, itupun tak sampai sesenduk yang boleh masuk. Sahur memanglah tak selera. Nak habis 2, 3 suap pun susah. Tahun lepas boleh jugak minum susu. Tahun ni allergies saya makin menjadi-jadi, semua jenis susu tak boleh, malah yoghurt drink pun boleh buat perut memulas dan berulang alik ke tandas. Tapi tak pe, saya redha.

 

009      

Setelah kurang berpuas hati dengan Wak Gugel, saya balik semula lah pada amalan biasa setiap hari. Itulah ubat yang selalu di supply oleh kakak saya. Tiap-tiap minggu balik kampung, amik stok ubat. Kalau nak tahu, ubat pun ada yang saya tak boleh makan sebab allergic. Nombor satu yang saya tak boleh amik dan yang paling buat saya sedih ialah painkiller. Kalau sakit macamana sekali pun, saya hanya dibenarkan telan panadol sahaja. Pandai-pandailah saiko kan kepala tu untuk menahan sakit. Ada sekali tu saya buat surgeri gigi, menangis menahan sakit. Nak buat camane. Kalau saya amik jugak painkiller tu, samada saya sakit perut sampai boleh pitam atau bengkak2 seluruh badan. Bengkak sebab allergic ni memang teruk jugaklah sebab tekak dan langit2 dalam mulut pun membengkak dan kadang2 boleh buat saya susah bernafas. Jadi kakak saya sangatlah melarang saya untuk amik apa saje painkiller. Dan kakak saya pulak ialah seorang Bu Dokter yang garang. Dengan patient lain dia okey tapi kalau dengan saya, buleh tahanlah jugak garangnya. Sebab saya ni banyak komplen kot. Adaaaaaa je yang sakit, lepas tu dari kecik lemek lah sangat. Asik pitam, pengsan, pitam, pengsan. Walau macamana pun, saya tahu dia sangat mengambil berat. Makasih Alang.    

3 comments:

siti murni said...

Alhamdulillah..mujur ada Bu Dokter yang garang..boleh jugak disiplin kan kak yer..hehe...

sama lah kak..saya pun selalu je tak sihat kebelakangan ni..namun bak kata akak..redho aje lah...ujian ni...

Dinas Aldi said...

Sedihnya..take care naa. Jaga diri baik2. Kalau tak bleh makan ubat tu, jangan makan nanti mudarat.

Asam lambung..dapat vocab baru lagi :D

Aidah said...

Siti Murni,
Dugaan itu kerana perhatianNya pada kita jadi alhamdulillah jawabnye. Akak doa semoga kita berdua ni sihat. Amin.

Dinas,
Keadaan kesihatan jugak buat akak slow saje mengupdate, lately. Tapi akak tetap singgah rumah Dinas, insyaAllah.