Pages

Monday, 22 August 2011

Tekak Mat Saleh

 

Masa saya mengandungkan anak sulung, selalu je tekak ni nak makan masakan kampung. Yang paling diidamkan ialah gulai nenas bersama ikan sepat masin. Bila mak saya masakkan, memang saya tak sentuh makanan lain.

Alih2 anak saya ni bila dah lahir bertekak mat saleh lah pulak. Masa kecik, perut dia memang tak boleh masuk nasi. Bercherry berry sahaje. Maka dari kecik sampai besar, dia makan kentang. Selalunya satu hari, saya akan rebus 5 biji kentang dan di lenyekkan, lepas tu campur dengan hati ayam goreng atau ayam bakar. Sekarang ni, dia memang tak boleh tak makan kentang seminggu, mesti nak cari kentang. Kalau dah mak tak masak kentang, sanggup dia gi beli Lays atau Mister Potato.

 

010   Selalunya saya akan bakar ayam dan letakkan potato sekali. Dan dia boleh layan makan macam tu saje. Nasi tu, amik sikit saje. Kalau ikutkan tak nak pun makan nasi tu.

Dengan anak kedua pulak, masa mengandung, saya selalu menjamah makanan mat saleh ni, macam shepherd's pie, lasagna dan yang seangkatan dengannyalah. Ingatkan si Arif tu bertekak tempoyak ke, belacan ke kan. Tetibe bila keluar, bertekak mamak pulak! Canno tu? Aduuhhhhaii, setiap hari mesti nak pekena roti canai, nan, tandoori. Ini lagi kes teruk. Kang terpaksa lah pulak mencari tempayan lama belakang rumah tu untuk buat roti nan. Kalau bab masak ayam tandoori tu, orang dodulu kata, dah boleh kahwin orang Pakistan ni.

 

Budak Arif ni baru 3 tahun kebelakangan ni je belajar makan nasi. Kalau tidak, pandang sebelah mata pun tak nak. Bila hari raya, orang makan ketupat, rendang, lemang, dia cari roti gardenia atau maggi. Memang sangat kesian. Dan mak ni pulak, tak kuasa nak menguli roti canai di pagi raya setelah berhempas pulas merendang dan mengketupat hari sebelumnya. Penat. Kedai mamak pulak memang tutuplah hari raya pertama. Jadi hari raya kedualah betul2 dia dapat makan makanan kegemarannya sebab kedai mamak dah bukak.

Tapi semenjak dua menjak ni, selera Arif sangat universal. Semua dia sapu. Sekarang ni saya pulak terpaksa kekang seleranya, takut obese melampau.

006   Hari tu, sebab bulan puasa, bagi can lah dia makan favourite foodnya, grilled cheese sandwich. Macam biasa saya hanya jadi tukang masak sebab saya adalah allergic juga pada cheese. Sedih. No more lasagna, pizza, marble cheese cake etc, etc etc .........for me. Uhuks...uhuks. Haiii cukup2lah menggebukan badan, takkan nak lagi makan cheese tu? (statement untuk diri sendiri, seperti biasa. Yang lain, sila jangan cembeng)

3 comments:

So Shy Lady said...

woh tiba2 mcm nak buat gak lah, feveret bdk2 nih. anak sy nasi tolak tepi

Dinas Aldi said...

Oh mai god, grilled cheese semich! Sodap!

Saya geng Arif, tekak mamak. Tapi bukan roti canai, nan atau tandoori, saya suka itu gulai mamak juga. Gulai ikan, gulai hayam, kurma, itu semua saya suka juga.

Aidah said...

So Shy Lady
Itulah bebudak jaman sekarang.

Dinas,
Akak selalu gi Penang, holiday. Arif mesti tak miss mkn nasi kandar setiap hari. Favourite dia tu.