Pages

Monday 6 June 2011

Shopping di PD

 

 

Kat P.Dickson ni cukup susah nak jumpa hypermarket. Dari dulu hanya supermarket Oceanic je tempat kami beli barang dapur. Sekarang ni barulah ada Giant di Lukut. Dapatlah orang PD merasa beli barang-barang di hypermarket tanpa perlu menghabiskan minyak ke Seremban.

Tapi saya rasa beli barang kat Giant ni tak jimat mana pun. Saya lebih suka ke JJ yang lebih murah barang-barang dapurnya. Hmmm….jangan haraplah JJ nak bukak kat PD ni, nak tunggu Giant pun dekat 10 tahun. Kenapa ya, Encik YB? Susah sangat ke nak bangunkan ekonomi PD ni?

 

P6060761 Budak ni terlupa nak pakai ‘tudung pergi’, sebab itulah sangat malu diamik gambarnya. Maklumlah aurat. Kononlah tuuu…..

 

Satu kedai yang paling saya suka di pekan PD ialah Kedai Ban Seng. Sangat familiar nama Ban Seng tu kan. Dulu masa kekecik saya duduk kat Kuala Klawang, Jelebu. Kat situ pun ada kedai nama Ban Seng.

Sebab saya suka Kedai Ban Seng ini ialah kedainya menjual segala macam barang keperluan dari uniform sekolah, jeans, tali pinggang, wallet kulit, T-shirt pagoda, kasut sekolah dan macam –macam tuk nenek lagilah. Kebanyakan adalah barang-barang lama dulu seperti bedak sejuk nyonya, pengorek telinga yang bercangkuk tu, sikat kutu. Ala-ala vintage kedai Ban Seng ni.

Masa kekecik dulu di kampung, saya dan adik beradik kalau nak cari birthday present untuk mak dan abah, kedai macam ni lah yang kami tuju. Kira dah cukup canggihlah tu. Bila dapat beli T-shirt Diadora tu, kembang-kembang hidung bangga. Kadang-kadang ada gak beli fountain pen Pilot untuk arwah abah. Untuk mak pulak kitorang beli perfume nyonya tu. Konon-konon kelas lah beli perfume. Tapi bila bagi kat mak, ternaik hidung mak dengan bau perfume yang terlebih wangi tu.

 

P6060763Apa yang istimewa yang saya cari sangat di kedai Ban Seng ni?

 

P6060765Inilah yang saya cari. Baju tidur Apek yang sangat digemari oleh Arif. Harganya berbaloi sebab kainnya cotton dan sangat selesa. Kalau kita tak suka lengannya yang panjang tu, bolehlah suruh Amoi kedai tu potong dan jahitkan sekali. Seluar tidur tu kalau labuh pun boleh adjust. Service kedai kampung macam ni sangat first class. Saya sukeee… Harga baju tidur itu ialah Rm 28.90 sepasang.

 

P6060768Asa pakai yo baju ni, lolap yo lah mato eh. Siang lagi, dah nak tido ko?

 

 

P6060760

On the way gi Giant tu, terserempak pulak dengan abang-abang askar ni. Dengar-dengar PD ni nak dijadikan bandar tentera. Betul ke?? 

1 comments:

Tijah said...

mano toboh eh ban seng ni kak? dopan roundabout tu ko? sey mmg dah lamo cari pijama cotton utk anak ni.