Pages

Friday 17 June 2011

Tenang di pagi jumaat.

 

 

Hari ni tengok TV9 NLKO, tetamunya ialah sasterawan negara, Datuk A.Samad Said. Beliau hadir membincangkan karya terbaru yang berjudul Al-Amin. Kisah riwayat hidup Rasulullah saw yang diceritakan dalam bentuk puisi yang sangat indah tapi mudah difahami.

Tenang mendengar Pak Samad berbicara. Beliau menuliskan buku ini kerana memikirkan sudah tiba masa dia menulis tentang kerohanian. Tibalah masa untuk berkongsi rasa hatinya tentang kecintaan besar pada junjungan kita, Nabi Muhammad saw. Memetik kata-kata Pak Samad:

“ Hidup di dunia hanya sementara. Kehidupan di akhiratlah yang abadi. Maka capailah dan genggamlah seberapa banyak persediaan yang dibekalkan di dunia ini untuk kehidupan yang  abadi.”  (lebih kuranglah macam tu. Dah tuo, den lupo laii.)

 

Tak ramai orang seperti sasterawan negara ini. Pertuturannya sangat teratur. Bila Aziz Desa ajak makan nasi lemak, Pak Samad tertawa. Dan gelaknya pun teratur. Ha ha ha ha ha. Macam tu lah, saya kira agak-agak 5 kali ha. Sama-samalah kita praktikkan ha ha ha ha ha.

Haa..jangan lagi tergolek terbongkang gelak tak sedar diri macam syaiton. Lopeh ni aja diri sendiri golak 5 kali ha. 

Lopeh ni den nak carik buku al amin ni. Dapek tompieh  yo sikit sipat Al-amin tu cukuplah. (dapat tempias ya, bagi orang yang kurang faham)

 

Al-Amin-02_web-140x210

Dapatkan buku ini sekarang di toko-toko buku berdekatan rumah anda. (iklan sedikit tapi den tak do syer yo! Sokada mempromut bacaan romadhon yang dah dokek ni ha!)

2 comments:

Dinas Aldi said...

bukan calang2 orang yg dapat kawal diri dan gelak teratur tersusun gitu.

saya memang konpem tak boleh :D

Aidah said...

Ha ha ha ha ha ha. Oops.. terlebih sudah!