Pages

Tuesday, 10 January 2012

Goreng kicap ikan merah doploh lima henggit.

 

Fuhhh! Mahal betul harga barang sekarang niiiii. Hari tu akak ke pasar beli ikan merah tak de lah besar mana, kecik lagi dari kotak tissue tu. Lepas tu akak amik sekali serai seikat, daun kunyit 4 lai, lengkuas sebesar ibu jari dan limau nipis 3 biji. Abang ikan tu selamba je cakap, doploh lima henggit, kak.

Haa?!? Brapo sokilo ikan merah tu, bang., Akak tanyalah sambil telan air liur.

"Doploh tujuh henggit. Datang pun dah mahal. Camne saya nak jual murah.," katanya dengan muka sardin.

Aduuuiiyaiiii nye pun. Sangat mahal ya, wahai abang, adik dan kakak sekelian.

 

055

Nasib baik segar dan cantik. Kalau mahal tapi lembik dan pucat je, gerenti tak laku tau.

 

 

058

Kat rumah akak ni ikan hanya laku di masak kicap, goreng berlada atau sweet sour. Kalau kari atau lemak cili api, sila kirim salam. Akak dan En.AHBY berdua je yang akan menghadapnya selama 2 hari berturut2 nanti. Goreng dgn kunyit pun masih laku kalau dibandingkan dengan yang masak berkuah ni.

Tapi kan akak rasa harga ikan ni bila dah bawak balik rumah, basuh dan masak, harganya lebih tinggi lagi dari doploh lima henggit, sebab........

 

 

 

 

059

Apalah punya cuai, masa nak basuh ikan ni sempat jugak dia menggores jari akak. Yang sebenarnya tangan akak ni selalu menggigil sejak akhir2 ni. Tah hape2. Daaan harga ikan ni pun bertambah mahal sebab campur dgn minyak gamat, plaster dan kesakitan yang ditanggung. Adoiiiiiiyaiiiiii!!

11 comments:

Naz said...

nape xsuruh Milo je basuhkan..hehe

So Shy Lady said...

seksa jugak tu...tp pasti puas hati mkn, kan! pahala pun dapat ;D


sy klau nk mkn ikan mhal bli yg dh siap msk dr kdai dkt rmh coz lg murah dr yg mntah ;D

Irfa said...

oh mesti sgt pedih kan..sian akak

kat rumah saya ni..kalau buat gulai saya la akan mengadapnya berhari2..suami makan sekali je lepas tu selalu keje ptg jarang la dapat makan sama2..huhu

Aidah said...

Naz,
Milo allergic ngan ikan. Hehehe. Dia tak suka ikan, pandang sebelah mata pun tak nak kecuali ikan salmon yang mahal tu. Melampau tau.

SSL,
Betul tuh. Kadang2 akak rasa kalau beli lagi jimat.

Irfa,
Akak paling tak suka kena duri ikan dan duri udang yang besar tu. Bisa sakitnya berdenyut2 sampai malam.

Akma_cikyong said...

ape kta suh moli yg basohkan..hihi
alahai kak..smpi terluka tgan??berangan smapi mano lah kak sambil bsuh ikan 2??hihi

Nini D.. said...

iakn tu kasik 'tanda' sikit kak....
nini pon semedang macam nih...

mama maman said...

luka2 tangan akak masak.. insyaallah berkat masakan akak ye.. :)

Aidah said...

Akma,
Moli memang sangat menguji kesabaran sekarang nih. Semua dia sapu kadangkala abuk pun dia telan. Sebenarnya akak nak cepat masa tu, akma sebab ada keje lain dekat luar.

Nini D,
Itulah pasal. Tapi kalau bab makan, tak jadi marahlah, perut pun dah kenyang. Hehehe.

Mama maman,
Masaknya sempoi saje tapi lukanya sampai berdenyut2. Buat malu je kan.

Dinas Aldi said...

Sementara nak baik, pedih tu bila tersentuh terseret kat sana sini..saya pun dapat rasa pedihnya tu, adehh..

Tapi ikan tu lepas dah masak nampak sangat sedapsss! Sila pos ke Penang sikit? Hehehe..

siti murni said...

alahai kesiannya..gara2 goreng kicap ikan merah doploh lima hengget jari mu terluka kak...

takpa kak..jangan yang makan nanti tumbuh siong sudah...hahaha...jangan marah ya kak..gurau ja noo...

milo kalau tolong siangkan ikan..alamat ikan merah tu kena ngap dulu la..tk sempat digoreng..ye tak...hehe

Aidah said...

Dinas,
Alahai masak kicap asal lepas je namanya, Dinas. Kalau duduk sebelah kompom akak pass kan. Hehehe.

Siti Murni,
Itulah kan. Ingat pulak kat citer raja bersiong tu. Tapi ini jenis luka tak berdarah, dik cuma berdenyut semacam je. Bisa kot.