Pages

Wednesday 6 July 2011

Makan di Kelantan

 

Orang kata makanan di Kelantan ni manis manis belaka. Bagi saya, tak semua macam tu. Nasi kerabu yang saya makan pedas jugak tapi taklah sepedas gulai cili api omak den.                                         

Hari itu, kakak angkat saya, Che Ta telah membawa kami makan nasi kerabu ayam bakar dan nasi serati yang paling best di Kota Bharu. Itulah kali pertama kami makan nasi serati. Mula-mula tercengang jugak dengar nama nasi serati tu. Rupa-rupanya ialah nasi putih yang dihidangkan bersama itik serati dimasak kerutub. Fuhhh! Memang sedap itik serati ni, kalah ayam. Dagingnya lebih halus dari ayam. (camno rupa halus tu ek? Ikut rasa lidah lah)

Di KL ni saya belum pernah jumpa nasi serati ni. Siap bawak balik lagi untuk bagi kak wok rasa sikit. Bila kastam tu x-ray beg saya, dia tersengih aje. Saya pun sempat gak jengok kat monitor dia tu, buruk beno rupe beg saya tu. Macam tulah  agaknya rupa isi perut ni kalau di x-ray. He he.

 

nikon2 085

Budak ini sangat happy sebab dapat makan nasi kerabu bersama ayam bakar dan itik serati.

 

nikon2 084Kedai ni tak ada nama pulak. Itu ajelah papan tanda yang ada kat sebelah kedai ni yang terletak di jalan Pengkalan Chepa. Kalau weekend siap beratur nak beli makanan kat sini. Pukul 9.30am dah habis nasi kerabunya.

 

nikon2 144Ini pulak laksam, makanan kegemaran En.AHBY sejak akhir-akhir ini. Memang sedap, wa cakap lu.

 

nikon2 140   Orang kata nasi dagang lebih terkenal di Terengganu tapi di Kelantan ni ok jugak nasi dagangnya. Kami tak sempat makan di luar nasi dagang ni cuma makan yang dihidang di hotel saja. Sedap jugak.

 

nikon2 121 Bab dessert memang dasyaaaaat di hotel ni. Siap ada 2 pondok kecil macam ni yang ada bermacam-macam jenis dessert. Adalah lebih kurang 20 jenis. Si Arif tak nak amik gambar dekat-dekat sebab takut camera Mama kena kencing manis, katanya.

4 comments:

TopsyTurvyMum said...

Fuhh..berpeluh tengok semua food tu kak wok!
Nasi dagang kelantan mesti ada merah2 tu kan? beras perangkah?
Nasi serati 1st time la jugak dengar:)

Paling tahan takut kamera kena kencing manis wakakaka!

Aidah said...

Di Kelantan memang dah siap beras nasi dagangnya.(campuran beras biasa dan beras pulut)
Nasi serati tu memang sodaaap. Tak tengok dah ayam kalau dapat itik serati masak kerutub ni.

Dinas Aldi said...

isy, bab tengok makanan ni yg buat lutut cek lemah nih!

dok bayangkan rasa itik serati masak kerutub..nyam nyam..

Aidah said...

Abieh rosak diet akak. Raya ni menu rumah akak ialah itik serati masak kerutub.