Pages

Tuesday 26 July 2011

Sibuknya Selasa

 

 

002

Pagi-pagi lagi semua orang teramatlah sibuk dan nak cepat bergerak ke destinasi masing-masing. Semoga nanti dapat menyumbang kepada produktiviti negara agar Malaysia lebih makmur, aman dan bahagia.

 

Yang di rumah pun sibuk jugak ke?

Hmmm.....hari ini nak kemas rumah untuk persiapan menyambut Ramadhan. Sebaaaab masa bulan puasa haruslah tenaga tak sebanyak mana kan.

Jadi....cadar setiap bilik perlu ditukar ganti. Sepanjang bulan puasa ni tak yah nak ngada-ngada tukar cadar dan comforter nanti lepas raya baru boleh ganti lagi (kecuali emergencylah kan, nanti jadi ibu kejam pulak). Selimut pun semuanya perlu dibasuh. Langsir juga perlu diturun dan dibasuh. Kemudian gantikan dengan yang bersih.

Bilik air kena basuh dan kilatkan lebih-lebih sikit.

Aircond perlu di cuci filternya, kipas pulak disedut dengan vacum cleaner.

Dah alang-alang bawak keluar vacum cleaner, haruslah carpet di vacum sekali. Rumah saya ni pulak menggatal dipasang wall to wall carpet masa baru pindah dulu. Maka menangislah saya sambil menolak-nolak corong vacum tu.

Dah selesai vacum, ternampak pulak almari buku yang berserabut. Dari almari buku berjangkit pulak ke almari pinggan mangkuk di ruang makan yang penuh dengan barang yang patut dibuang lamaaaa dulu. Lepas tu ternampak pulak rak kasut yang dah penuh sampai tak boleh tutup. Apa taknya, kasut koyak pun masih simpan lagi ke?

Dapur pulak paling penting dalam senarai membersih ni sebab maklum bulan puasa. Memang semua akan makan serentak dan sepah-sepahnya nanti jangan cakaplah. So kenalah kilat-kilat kan lebih sikit supaya amik masa lama untuk berserabut dan kotor balik.

Telekung extra dalam almari tu kena siap basuh dan iron.

Haa...lagi satu kena kira stock dalam fridge dan food cabinet. Selalunya di bulan puasa memang sangat jarang pergi supermarket. Kalau tak cukup, nak pergi JJ pulak.

 

 

UUUMAK AIIII.....buleh buek ko sumo tu?

Ontahlah omak. Den baghu boghangan yo. Bolun buek laiie. (terjemahan: pelamin anganku musnah, ibu. Tak sempat nak buat apa-apa)

 

Sehingga kini saya masih terkebil-kebil sebab matahari dah tinggi tapi masih lagi berangan rumah berkilat dan bersih menggunakan kuasa magic tanpa perlu mengangkat punggung yang berat ini.

2 comments:

Dinas Aldi said...

hakhakhak kisah fantasi rupanya!

tapi insyaallah, Aidah boleh!!!

Aidah said...

Rumah bersepah sangat, tak tahu nak mula tang mana. Berangan je lah dulu. Tapi akhirnya dapat jugak selesaikan separuh dari yang diangankan.